Petr Oslzlý
režisér, dramaturg, herec
Petr Oslzlý se narodil v Konicích (okres Prostějov) v roce 1945, dramaturg, divadelní pedagog, scénárista, herec. Byl (společně s Jiřím Pavlouškem) protagonistou experimentálního divadla Quidam. Absolvoval studia divadelní vědy, historie a teorie umění na brněnské filozofické fakultě. Od roku 1973 (ihned po ukončení základní vojenské služby) se na popud Bořivoje Srby stává vůdčí osobností Divadla na provázku, respektive Divadla Husa na provázku, pro nějž připravil řadu původních scénářů, dramatizací a adaptací. Společně s Evou Tálskou, Zdeňkem Pospíšilem a Petrem Scherhauferem se v sedmdesátých a osmdesátých letech střídal na pozici uměleckého šéfa Divadla na provázku.
Svou divadelní práci reflektoval v řadě studií, knižně vydal monografii o divadelní skupině Living Theatre (1981, spolu s J. Kořánem), dokument o tajném filozofickém semináři Podzemní univerzita, monografie Jan Šimek — Příběhy soch a Divadlo Husa na provázku 1968(7)–1998 (kniha v pohybu I). V letech 1984-1990 v Brně organizoval ve spolupráci s britskou The Jan Hus Educational Foundation a Chartou 77 tajný univerzitní bytový seminář, na němž přednášeli českým studentům filozofové, politologové, spisovatelé a umělci z Velké Británie. V letech 1990–1992 byl poradcem prezidenta Václava Havla pro kulturní záležitosti. Od roku 1992 působí na Divadelní fakultě JAMU, kde je proděkanem a na Ústavu divadelní vědy FF MU. Od dubna 1993 je ředitelem Centra experimentálního divadla v Brně. Na Provázku také hraje v řadě inscenací, tou poslední je projekt Vladimíra Morávka Sto roků kobry (v inscenaci Kníže Myškin je idiot a Běsi).
Sám Oslzlý přitom dokáže přesně definovat, jak se z divadla Husa na provázku, které vzniklo nejprve jako studentský spolek, dokázalo získat v sedmdesátých a hlavně osmdesátých letech věhlas po celé Evropě. „Z našeho slovníku jsme vyloučili slovo nejde. To byla naše metoda, vyloučili jsme možnost, že by něco nešlo nebo neexistovalo. Byli jsme divadlem, které svojí prvotní nepravidelnost dramaturgie a programu přeneslo do nepravidelnosti úplně všech složek. Takže nepravidelní jsme byli i v neobvyklosti toho, že tolik vyhraněných individualit dokázalo spolupracovat. Neříkám, že to někdy nebylo bouřlivé, ale do té nepravidelnosti dnes patří i to, že už máme čtyřicet let. A přesto je to divadlo stále živé,“ vysvětluje Oslzlý. Provázek se během jeho působení profiloval spíš jako hnutí než „jen“ jako divadlo. Petr Oslzlý stojí také za pořádáním studentského festivalu Encounter, který je snad největším festivalem studentů divadelních škol v Evropě. Je jedním z hlavních organizátorů brněnského alternativního divadelního života, za kulturní přínos obdržel v roce 2006 Cenu města Brna.