Datové schránky pro OSVČ a vybrané PO od 1. 1. 2023 – rušení ŽO

Datové schránky pro OSVČ a vybrané PO od 1. 1. 2023 – rušení ŽO

Na základě novely zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, se od 1. 1. 2023 nově zřizují datové schránky k elektronické komunikaci se státem pro všechny podnikající fyzické osoby (FO, resp. OSVČ) a další právnické osoby (PO), které doposud datovou schránku nevyužívaly (neměly zřízenu). Tedy těm PO, které jsou zapsány ve spolkovém či nadačním rejstříku, rejstříku ústavů, společenství vlastníků jednotek nebo obecně prospěšných společností. Datové schránky zřízené ze zákona (právnické a podnikající fyzické osoby) nebude možné na žádost znepřístupnit. K znepřístupnění těchto datových schránek dojde až s účinností ke dni výmazu ze zákonem stanovené evidence (ukončením podnikání, nikoli jeho přerušením či pozastavením), tzn. nikoli na žádost. Poté ještě 3 roky od data znepřístupnění bude příslušná datová schránka existovat (znepřístupněná), než dojde k jejímu zrušení. Na zřízení datové schránky nemá vliv přerušení provozování živnosti nebo v případě sankčního řízení pozastavení provozování živnosti.

Pokud si nejste jisti, zda jste držitelem živnostenského/živnostenských oprávnění (ŽO), můžete si tuto informaci ověřit na stránkách Registru živnostenského podnikání v sekci Nahlížení do ŽR.

Pro usnadnění podání této žádosti nabízíme podnikatelům zjednodušený formulář pro tento typ podání, který najedete v elektronické podobě níže. Důležité upozornění se vztahuje k datu ukončení provozování živnosti: zrušení nelze provést zpětně k minulému datu; zrušení lze provést nejdříve ke dni podání žádosti o zrušení nebo k budoucímu datu, které si podnikatel zvolí.

Jestliže si podáte žádost o zrušení ŽO na uvedeném zjednodušeném formuláři tzv. "bez čekání", budete si muset ještě požádat o zrušení daňové registrace sami na příslušném finančním úřadě. Tuto žádost vůči daňové správě po 1. 1. 2023 je třeba provést výhradně elektronicky.

Současně informujeme i o zákonných správních lhůtách, které se u zrušení ŽO uplatňují:

  • 30 dní na vyřízení žádosti o zrušení živnostenského/živnostenských oprávnění-vydání rozhodnutí
  • 1–2 dny vypravení, odeslání a doručování rozhodnutí
  • 10 dní příp. fikce doručení (uložení na poště)
  • po doručení 15-denní lhůta pro podání odvolání

Proto s uvedeným časovým schématem počítejte při svém podání žádosti o zrušení ŽO.