Česky CZEnglish EN

ZPRÁVA ZE ZAHRANIČNÍ PRACOVNÍ CESTY

Účastníci:Bc. Matěj Hollan, náměstek primátora města Brna
PhDr. Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno
Ing. Aleš Keller, technický ředitel BKOM a.s.
Ing. Karolína Hýlová, marketing manažer BKOM a.s.
Mgr. akad. arch. Pavel Joba, jednatel, Atelier M1 architekti s. r. o.
Tomáš Kropáček, řidič MMB
Radek Tomášek, řidič BKOM
Termín konání:17.–24. dubna 2015
Místo konání:Kodaň, Aalborg – Dánsko; Kristiansand, Stavanger – Norsko;
Gateshead, Birmingham – Velká Británie; Essen, Reutlingen - Německo
Název akce:Prohlídka koncertních sálů
Pořadatel:Statutární město Brno

Shrnutí:
Cílem cest byla prohlídka nových koncertních sálů v Dánsku, Norsku, Velké Británii a v Německu a získání zkušeností před výstavbou Janáčkova kulturního centra.


Zpráva:

KODAŇ

Autorem koncertní budovy Koncerthuset, patřící dánskému rozhlasu, je slovutný architekt Jean Nouvel. Stála 7,5 miliardy a je tam mnoho různých sálů a jeden veliký, který nás zajímal primárně. Plášť budovy je, jemně řečeno, zvláštní, je to skleněná kostka, která je však celá zabalená do nevábné modré síťoviny, jako by kolem ní bylo lešení. V noci to prý hezky svítí, ve dne je to docela podivné, ale subjektivní názor není podstatný. Podstatné je, že budova ročně přitáhne desítky tisíc turistů, kteří se jdou podívat nikoliv na koncert, ale jenom se chtějí nechat provést budovou. Tento aspekt, aby to nebyl jen barák na koncerty, ale místo, kam celodenně proudí davy turistů i místních, je velmi podstatný a budeme moc rádi, když se nám v Brně podaří docílit něčeho obdobného. V objektu se mohou konat různé společenské akce, zrovna když jsme tam byli, slavil dánský rozhlas 90 let od svého vzniku a ve foyer probíhala párty. V několika menších sálech/studiích, které jsou umístěny do suterénu, probíhal v době naší přítomnosti paralelní program. Zajímavý byl sál se závěsnými dřevěnými panely s kresbami různých hudebníků, které se mohou různě posunovat, podle toho, jaká hudební produkce v nich má probíhat a může zde zkoušet i filharmonie – mají zde stejně velký prostor „jeviště“ jako na hlavním sále.

Odhlučnění hlavního sálu je realizováno stejně jako všude jinde, je to koncept „domu v domě“, kdy je nutné zabránit tomu, aby vnější vibrace pronikaly dovnitř, nesmí se šířit konstrukcí, vzduchotechnikou, nijak. Koncertní sál je obrovský, a oproti všem ostatním, které jsme navštívili, není ve tvaru „shoeboxu“ („krabice od bot“) po vzoru vídeňského Musikvereinu, kde je základním tvarem sálu škatule. Sál v Kodani je typu „vinice“, kdy tvar prostoru je kruhový/oválný a lidé sedí po různých skupinách všude kolem pódia. Tento model je velice působivý, koncerty musí mít skvělou atmosféru, v Brně však o něm není možné uvažovat kvůli dispozicím parcely – to ale vůbec nevadí, jak jsme při cestách v několika sálech zažili, úžasný monstrózní zážitek se neodvíjí od zvoleného přístupu k prostorovému uspořádání sálu, ale od konkrétního provedení sálu a od hudebních výkonů.
V Kodani měli s akustikou docela problémy, protože použitý materiál příliš absorboval zvuk a měli extrémně krátký dozvuk, museli proto potřít stěny speciální látkou a udělat ještě některé úpravy, aby dozvuk prodloužili. Dnes jsou s ním již spokojeni, přestože stále není tak „dlouhý“, jak bývá obvyklé jinde. Jak ale říkali naši průvodci, je to otázkou zvyku či názoru, nikde není psáno, kolik desetin sekundy má trvat „správný“ dozvuk.

Dům je s rozmyslem řešen i po stránce zázemí pro zaměstnance, co dle mého názoru postrádá z vnějšku, to vynahrazuje vnitřním uspořádáním.

Webové stránky: http://www.dr.dk/koncerthuset/ 

AALBORG

Sál, Mussikens hus v Aalborgu byl skvělý. Spolu s polskými Katovicemi určitě favorit. Je umístěn na břehu průlivu a vchodem a foyerem se dívá do něj. Působí docela bizarně, je vidět, že architektura je ze zlatých 80., či raných 90. let, je to takový mišmaš různých tvarosloví, ale vevnitř je to něco dokonalého. Po všech stránkách. Produkčně, muzikantsky, posluchačsky, turisticky i po stránce kofinancováni, kdy více než 10 % přispěly místní firmy. Nádherné zkušebny a šatny, chytře vymyšlené archivy, úchvatné výhledy na vodu i s terasou a hlavně ten sál. Ten sál je prostě naprosto skvělý a dokonalý a nádherný. Dominují mu divukrásné varhany, na kterých speciálně kvůli nám zahrál přední dánský varhaník několik kusů a znělo to úchvatně, ve všech rejstřících. Mimochodem, trendem u koncertních varhan je, aby hrací stoly byly dva, jednak ten „skutečný“, který je fyzicky propojeny s píšťalami, a pak druhý, který stojí na pódiu, a je elektronicky dálkově propojen s varhanami.
Skvělým prvkem sálu jsou tři modrá okna, kterými jednak dovnitř proudí denní světlo, jednak skrz to mohou turisté pozorovat, co se děje v sále. A že jich tam prošlo jen během naší krátké návštěvy. Koncertní sál není ke zhlédnutí připraven jen při koncertech, ale pořád pro všechny, až do nočních hodin. Ve chvíli, kdy je na co koukat, jakože tady teda je, to funguje jako dokonalý magnet na turisty. Stavba komplexu byla samozřejmě drahá, asi za 4,5 mld.

Zábavným problémem se zde ukazuje větrání a chlazení venkovní vodou – padají jim tam furt šneci… Z Aalborgu jsme byli úplně nadšeni, zase nám bylo jasné, že když se všechno podaří, tak jak má, tak to není vůbec jenom o klasické hudbě, ale má to velmi znatelné dopady na celou turistiku, kulturu a prestiž města. A taky nám říkali, ať se nebojíme kvůli čerpání zkušeností a znalostí hodně cestovat, že je to pro zvládnutí takto náročného projektu stěžejní. Oni procestovali milion euro a považují to dodnes za vynikající investici.

Webové stránky: http://en.musikkenshus.dk/ 

STAVANGER

Místní koncertní sál Konserthus vypadá skvěle. Je na břehu moře, zevnitř je skrze skleněnou střechu nádherný výhled, konají se zde pohřby, oslavy i svatby a na budovu jsou evidentně všichni moc pyšní. Budova je udělána velmi precizně, z krásných materiálů, podlaha je z dřevěné mozaiky, je vidět, že opět dobře věděli, co a proč dělají. O přínosech pro město netřeba hovořit, je to pořád ta stejná písnička.

Webové stránky: http://www.stavanger-konserthus.no/ 

SAGE GATESHEAD

Proběhlo zde úvodní setkání s vynikajícím akustikem Bobem Essertem, který již před 10 lety konzultoval brněnský projekt a který staví sály po celém světě a měl pro nás spoustu užitečných rad a doporučení. Postavil i sál Sage v Gateshead, (město na druhém břehu řeky vedle Newcastlu), kterým nás v pondělí 20. 4. dopoledne provedl. Sál je to akusticky skvělý, s kompletně variabilním akustickým stropem (závěsné „baldachýny“), který umí z výšky sjet až tak, že na něj dosáhnete rukou. V Gatesheadu mají silnou folklorní tradici a organizace Folkworks byla od začátku jedním z účastníků projektu stavby Sage. Uvnitř je stále živo, můžete si zde zahrát na klavír, denně tu probíhá mnoho učebních hodin na nástroje. Jsou zde dva sály, jeden kabaretní, červený, a jeden obrovský, na klasiku.

Webové stránky: http://www.sagegateshead.com/ 

BIRMINGHAM

Zde se nachází Symphony Hall již z roku 1992, její architektura je době dosti poplatná, zvláště když je sál součástí velkého obchodního domu. Není to však krabice za městem, ale velký obchodní dům v centru. O co je ale koncertní sál podivnější z venku, o to krásnější je to uvnitř. Sál působí i při své velikosti velmi intimním dojmem, podle architekta trochu jako čínská opera, ale proč ne. Hlavní je senzační akustika, kterou dělal právě Bob Essert. S ním jsme se potkávali o dva dny později ještě v Londýně, v jeho kanceláři, kde jsme podrobně probrali různé aspekty okolo akustiky, s příklady z mnoha jeho projektů napříč kontinenty.

Webové stránky: http://www.thsh.co.uk/your-visit/visit-symphony-hall/ 

ESSEN
  • přestavba starého sálu, zachovaly se jen základy, sál z roku 2004, 1906
  • (prý) výborná přirozená akustika, disponují jen baldachýny nad pódiem a závěsem na protilehlé straně, přesto tam hrají vše včetně hvězd, komořiny, symfonického repertoáru, zvučených produkcí, hodně konferencí, dokonce i plesy 
  • podlaha sálu se může zvednou na úroveň podia a tedy zcela vyrovnat
  • stupně a klavír zajíždí dolů
  • docela nepěkný sál ale považovaný za jeden z nejlepších v Německu, i pro nahrávání (může posoudit Tomáš Netopil, se kterým jsme se setkali
  • architekt i akustika německá (arch. Busmann und Haberer, akustika firma Muller-BBM)
  • skvělé varhany fimy Kuhn ze Švýcarska
  • orchestr má k dispozici zkušebnu, kde zkouší asi hlavně pro operu (slouží i tam), jiné akustické podmínky
  • jen 6 šaten/zkušeben orchestru, asi dalších 6 pro dirigenty, sólisty v podobě apartmá se zázemím
  • pěkný vysoký sál na komořinu, přednášky, edukaci
  • hodně dalších menších sálů na setkání se sponzory, VIP (v podobě „baru“ s křesly)
  • administrativa ve 2-členných pracovnách, docela stísněných
  • hodně místa ve foyer, trochu podobné Janáčkovu divadlu

Webové stránky: www.philharmonie-essen.de 

REUTLINGEN
  • 2013, 1690 sedadel hlavní sál
  • maximálně multifunkční městská hala
  • zvedací auditorium, lze zcela srovnat s podiem pro konference, prezentace, plesy atd.
  • Projektor 20.000 ANSI-Lumen data projector, 16 x 9 m screen
  • Akustiku moc neřešili, nemají ani dvojité zdi, akustika BeSB GmbH Berlin
  • Nemají a nebudou mít varhany
  • Dostatek meeting points, šatny, 14 multifunkčních místností, používané jako konferenční prostory i šatny pro umělce, se sociálním zařízením
  • Používají zelené technologie, fotovoltaika, chlazení z řeky, včely na střeše
  • Symfonické koncerty jen cca 10%, zbytek komerce
  • Asi 18 zaměstnanců, vše ostatní si najímají
  • Cena 44 mil EUR

Webové stránky: www.stadthalle-reutlingen.de 


Závěr:

Pro účely porovnání s městem Brnem je vhodné využít poznatky sesbírané v jednotlivých sálech a na základě těch vytvořit zadání pro přípravu brněnského projektu.


V Brně dne 30 dubna 2015
Zapsali: Bc. Matěj Hollan a PhDr. Marie Kučerová

 
  • ©  Statutární město Brno
  • Všechna práva vyhrazena – použití obsahu nebo jeho částí je možné pouze se souhlasem Magistrátu města Brna
  • Datum provedení poslední kontroly: 25.05.2015 09:47
  • Datum poslední aktualizace: 25.05.2015 09:47
  • Odpovědný útvar: Odbor zahraničních vztahů Odeslat email na adresu
© webdesign Omega Design