Projekt MAP

Statutární město
Brno realizovalo v období 1. 5. 2016 – 31. 10. 2017 projekt "Místní
akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně“ (MAP), č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000092,
který byl spolufinancován z Evropského sociálního fondu v rámci OP
VVV.
Projekt byl
součástí systému místních akčních plánů rozvoje vzdělávání, které probíhají na
území celé ČR v rámci OP VVV, a byl realizován v úrovni MAP+, která
představuje nejvyšší možnou úroveň místních akčních plánů, a byl největším
projektem MAP v ČR.
Cílem projektu
byla podpora strategického plánování v oblasti rozvoje kvality vzdělávání se
zaměřením na tři povinná opatření:
předškolní vzdělávání
a péče
čtenářská a
matematická gramotnost v základním vzdělávání
inkluzivní vzdělávání
a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem
Při ukončení
financování bylo do projektu zapojeno 217 škol, z toho všechny základní a
mateřské školy zřizované statutárním městem Brnem a jeho městskými částmi a
také 37 škol jiných zřizovatelů a čtyři organizace zájmového a neformální
vzdělávání (Knihovna Jiřího Mahena v Brně, Asociace nestátních neziskových
organizací Jihomoravského kraje, YMCA Brno a nestátní nezisková organizace
NaZemi).
Projekt MAP a
proces akčního plánování na území města Brna přinesl a podpořil velké množství
hodnotných aktivit, z nichž byly nejvíce oceňovány:
-
Vzájemné návštěvy pedagogů na školách za účelem náslechů ve výuce a výměny zkušeností: tato forma sdílení zkušeností je školami velmi ceněna, pedagogové ji využívali v obrovské míře a mnohá témata byla pro velký zájem několikrát opakována.
- Kvalitní vzdělávání pedagogů zaměřené na praktickou práci s dětmi a žáky: vzdělávání v projektu bylo zaměřeno především prakticky, pedagogové měli možnost v rámci realizovaných workshopů vyzkoušet si metody práce se žáky a využívali možnosti výměny zkušeností s pedagogy z jiných škol. Mnohá témata byla stejně jako u vzájemných návštěv ve školách opakována, např. témata práce s talentovanými dětmi a žáky, kteří jsou významně ohroženi školním neúspěchem, a dosud jim nebyla věnována potřebná pozornost. Díky realizaci projektu se podařilo zajistit kvalitní lektory pro vzdělávání i z jiných regionů, kteří na území města Brna nepůsobí často.
-
Aktivizace mateřských škol: v současném programovacím období jsou poprvé ve velké míře podpořeny i mateřské školy, zejména v rámci projektů zjednodušeného financování, do kterých byly dříve zapojeny pouze základní a střední školy. Již při přípravě projektu MAP se realizační tým velmi často setkával s obavami pracovníků mateřských škol z realizace vlastních projektů a ze zapojení do projektů jiných realizátorů, včetně projektu MAP, navíc v kombinaci s dopady nové legislativy v předškolním vzdělávání. Z tohoto důvodu byly do projektu začleněny i aktivity na podporu rozvoje mateřských škol v oblasti zjednodušených projektů, právní vzdělávání vedoucích pracovníků mateřských škol, apod. Na základě této podpory se velmi úspěšně daří eliminovat obavy mateřských škol, které začaly realizovat vlastní projekty a zapojují se do aktivit na podporu rozvoje svých škol.
-
Vzdělávání pro rodiče: v projektu byly nad rámec projektové žádosti na základě podnětů rodičů uspořádány semináře pro rodiče se zaměřením na prevenci školního neúspěchu dětí při přechodu z mateřské do základní školy. Lektorkami byly zkušené pracovnice Pedagogicko-psychologické poradny Brno a specialistka na předškolní vzdělávání. Kromě úvodní teoretické části byly semináře věnovány diskuzi a praktickým radám a doporučením pro rodiče předškoláků, případně dětí s odkladem povinné školní docházky.
- Mimořádnou událostí pak byla celodenní mezinárodní konference s praktickými workshopy přesahující svým významem a dopadem území města Brna. Konference se konala v rámci povinného opatření „Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem“ na základě zájmu škol o dané téma. Do akce se zapojili zástupci školství partnerských měst města Brna, kteří prezentovali svoje zkušenosti dobré praxe s inkluzivním vzděláváním jak z hlediska vedení a pedagogů škol, tak i z pohledu zřizovatelů. Zástupci brněnských základních a mateřských škol měli unikátní příležitost prezentovat své zkušenosti dobré praxe v oblasti společného vzdělávání a získat poznatky z jiných států. Konference se také zúčastnila zástupkyně Evropské agentury pro speciální a inkluzivní vzdělávání, která představila agenturu i principy její práce. Agentura v současné době sdružuje 30 členských států včetně České republiky a jejich společnou hlavní vizí je zajištění možnosti smysluplného a kvalitního vzdělávání pro všechny žáky každého věku v jejich místní komunitě, společně s jejich kamarády a vrstevníky.
Hlavním výstupem
projektu je dokument „Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně“,
který se zabývá předškolním a základním vzděláváním na území města. Součástí dokumentu
je mj. přehled investic, jejichž realizaci plánují školy a jejich zřizovatelé.
Zařazení projektového záměru do MAP, například na vybudování nebo rekonstrukci
odborných učeben apod., je povinnou podmínkou pro předkládání investičních projektů
ve výzvách Evropských strukturálních a investičních fondů.
Hodnotné a
smysluplné aktivity podporující kvalitní vzdělávání dětí a žáků, které se v
rámci projektu podařilo rozvinout, jsou na území statutárního města Brna
realizovány i po ukončení projektu MAP a budou začleněny také do dalších etap
společného akčního plánování brněnských základních a mateřských škol.
Kontakt: map.mestobrno@gmail.com