|
1. Název úkonu
Náhradní rodinná péče: osvojení, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu, poručnická péče 2. V jakém případě ve věci jednat
V případě žádání o svěření dítěte do některé z forem náhradní rodinné péče. Žadatelem o svěření dítěte do osvojení nebo pěstounské péče může být fyzická osoba starší 18 let, která je občanem České republiky, který má na jejím území trvalý pobyt, a cizinec, který má na území České republiky povolen trvalý pobyt, nebo který je podle zvláštního právního předpisu upravujícího pobyt cizinců na území České republiky, hlášen k pobytu na území České republiky po dobu nejméně 365 dnů. Poručníkem může soud jmenovat jen plně svéprávnou a trestně bezúhonnou osobu, která způsobem života zaručuje, že je schopna funkci poručníka řádně vykonávat a její jmenování není v rozporu se zájmem dítěte. Poručníkem dítěte může být osoba, kterou naznačili rodiče dětí, osoba příbuzná nebo blízká dítěti nebo jeho rodině, případně další vhodné osoby. Osoba navržená na výkon funkce poručníka musí se jmenováním souhlasit. Nepodaří-li se vhodnou osobu najít, jmenuje soud do funkce poručníka orgán sociálně-právní ochrany dětí. 3. Charakteristika úkonu
Zkompletování spisové dokumentace k žádosti o zařazení do evidence žadatelů o zprostředkování osvojení, pěstounské péče nebo pěstounské péče na přechodnou dobu. 4. Výsledek úkonu
Zkompletovaná kopie spisové dokumentace o žadateli a také kopie spisové dokumentace o dítěti se pro účely zprostředkování náhradní rodinné péče neprodleně postupuje Krajskému úřadu Jihomoravského kraje. 5. Kdy věc řešit
Kontaktem s pracovníkem referátu náhradní rodinné péče, Oddělení sociálně právní ochrany dětí Magistrátu města Brna, který zájemci poskytne základní informace a seznámí jej s postupy realizace náhradní rodinné péče. V případě osvojení a zprostředkované pěstounské péče žadatel uplatňuje žádost na předtištěném tiskopise. Ujala-li se nebo má v úmyslu převzít do osobní péče dítě osoba příbuzná nebo dítěti blízká, pracovník referátu náhradní rodinné péče pomůže zájemci o pěstounskou péči sepsat návrh na pěstounskou péči k místně příslušnému soudu dítěte a poskytne zájemci i potřebné informace o průběhu řízení. https://www.mpsv.cz/web/cz/formy-nahradni-rodinne-pece 6. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Situaci nelze řešit prostřednictvím elektronické služby. K první konzultaci a získání informací o náhradní rodinné péči nejsou doklady zapotřebí. Při podání žádosti je třeba předložit občanský průkaz. Další doklady a potvrzení se předkládají na předepsaných formulářích, které žadatelé obdrží při první schůzce dle pokynů pracovníka referátu náhradní rodinné péče. Žádost o zařazení do evidence žadatelů o osvojení, pěstounskou péči nebo pěstounskou péči na přechodnou dobu obsahuje:
7. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Žádost o zařazení do evidence žadatelů o osvojení, pěstounskou péči nebo pěstounskou péči na přechodnou dobu obsahuje:
8. Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
Úkon nelze řešit prostřednictvím elektronické služby, vhodné je domluvit si s příslušným pracovníkem osobní schůzku, viz bod 9 nebo osobně na Odboru sociální péče Magistrátu města Brna, Oddělení sociálně právní ochrany dětí, referát náhradní rodinné péče pro občany s trvalým bydlištěm v městě Brně. 9. Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
Osobně na Odboru sociální péče Magistrátu města Brna, Koliště 19, 601 67 Brno, Oddělení sociálně právní ochrany dětí, a to v úředních hodinách pondělí a středa 8-17 hodin., v ostatních dnech pouze na základě předchozí domluvy. Kontaktní osoba: Vedoucí referátu náhradní rodinné péče - Mgr. Filipová Martina, DiS., tel.: 542 173 731, e-mail: filipova.martina@brno.cz https://www.brno.cz/kontakty/ 10. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Poskytováno bezplatně. 11. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Poskytováno bezplatně. 12. Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu
Referát NRP neposkytuje dávky. 13. Opravné prostředky
Zkompletovaná kopie spisové dokumentace o žadateli a také kopie spisové dokumentace o dítěti se pro účely zprostředkování náhradní rodinné péče neprodleně postupuje Krajskému úřadu Jihomoravského kraje. Krajský úřad provede odborné posouzení žadatelů a ukončí správní řízení vydáním rozhodnutí. O odvolání rozhoduje MPSV. Opravný prostředek - odvolání se uplatňuje pouze proti správnímu rozhodnutí. V případě nespokojenosti s jednáním úředníka referátu náhradní rodinné péče MMB lze podat ve smyslu ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, stížnost na nevhodné chování úředních osob nebo proti postupu odpovědných pracovníků, a to písemnou formou nebo osobním podáním u Odboru sociální péče Magistrátu města Brna se sídlem na Kolišti 19, 601 67 Brno. 14. Časté dotazy
V problematice náhradní rodinné péče se jedná o individuální a specifické otázky. Často řešenými tématy jsou např. lhůty v řízení o osvojení nebo pěstounskou péči. Další informace o problematice náhradní rodinné péče najdete na: www.mpsv.cz www.spo-jmk.cz/nahradni-rodinna-pece www.umpod.cz www.triada-centrum.cz www.pestouni.cz www.trialog-brno.cz www.manzelskaporadna-brno.cz www.dobrarodina.cz www.iqrs.cz www.drom.cz www.crsp.cz www.sos-vesnicky.cz 15. Sankce
Možnost vyřazení z evidence žadatelů nebo nedoporučení svěření dítěte. 16. Působnost
Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti. 17. Oblast
Sociální oblast
18. Klíčová slova
Osvojení, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu, poručnická péče 19. Počátek platnosti popisu úkonu
27. 05. 2021
20. Konec platnosti popisu úkonu
Bez omezení
21. Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému
V rámci žádosti o zprostředkování náhradní rodinné péče nejsou výsledky úkonů vedeny v registrech nebo informačních systémech. |
|