20. října 2017
Na ulici Nádražní, Benešova, Dornych a Nové sady dojde po konzultacích s Policií ČR a Odborem dopravy MMB ke změně místní úpravy provozu. Cílem opatření je snížit v této oblasti počet aut. Mnoho z nich totiž přednádražním prostorem pouze projíždí, aniž by zde mělo svůj cíl. Tím však snižují plynulost provozu a omezují vozidla městské hromadné dopravy. Snaha minimalizovat automobilovou dopravu v tomto prostoru vychází také z toho, že se zde pohybuje zvýšené množství chodců a cestujících hromadné dopravy, jimž je třeba zajistit bezpečnost.
„Vysoká intenzita pěší i automobilové dopravy v přednádražním prostoru vede spolu s nevhodným stavebním uspořádáním celého prostoru ke vzájemným kolizím. Zejména v dobách dopravních špiček se zde tvoří kolony a situace je dlouhodobě neuspokojivá, jak potvrdí každý, kdo se zde pravidelně pohybuje. V současnosti je připravována celková rekonstrukce přednádražního prostoru. Bezpečnost a komfort cestujících je však třeba zlepšit co nejdříve. Proto je navrženo omezení tranzitní automobilové dopravy,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Matěj Hollan.
Nově nebude pro řidiče osobních aut možné:
Ani jedna tato změna se netýká autobusů, cyklistů a složek integrovaného záchranného systému.
K další změně patří omezení rychlosti v celém prostoru, a to na 30 km/h.
Přednádražní prostor je ze své podstaty určen především pro cestující, pro které představuje cestu k nejdůležitějšímu přestupnímu uzlu v Brně. Pohybují se zde lidé, kteří jsou v Brně poprvé a nemají místní znalosti, stejně jako lidé dobíhající na vlak na poslední chvíli. Navrhovaná opatření mají zvýšit jejich bezpečnost tím, že se zde omezí pohyb tranzitujících aut.
"Samozřejmostí je pro nás zachovat obsluhu nádraží a umožnit, aby se cestující nechal vysadit u vstupu do odbavovací haly. Pokud ale chceme, aby se celému přetíženému prostoru odlehčilo, je nutné omezit průjezd pro auta, které si jen zkracují cestu. Spolu s nonstop čištěním přednádražního prostoru, které realizuje od ledna městská část Brno-Střed bude toto opatření dalším krokem na cestě ke kultivovanější podobě přednádražního prostoru," doplnil náměstek Matěj Hollan.
Město reaguje na skutečnost, že podle provedených průzkumů 76 % aut přednádražním prostorem pouze projede (celkově šlo o průjezd 4500 aut za 24 hodin ve směru od Nových Sadů na Křenovou a 6300 aut ve směru z Benešovy na Nové Sady). Počet těchto aut chce minimalizovat. Ve špičkách se v lokalitě tvoří kolony, které zdržují i vozidla MHD. Typicky kolony vznikají např. kvůli dlouhému čekání na levé odbočení z prodloužení ul. Křenová na Benešovu. Zakázáním tohoto odbočení odpadne tvorba kolon a tím i zdržování trolejbusů a autobusů na linkách 31, 33, 67 a E76.
Zároveň chce město zlepšit podmínky pro řidiče, pro které je nádraží cílem – směřují sem, aby odvezli nebo přivezli cestující. K tomu potřebují vhodná místa pro krátkodobé zastavení. Před nádražím a především za ním (u Tesca) proto vznikne celkem 7 parkovacích stání K+R (Kiss and Ride), na ulici Nádražní parkoviště s parkovacím kotoučem pro 8 aut. Jedno parkovací místo na ulici Nádražní bude navíc vyhrazeno pro řidiče vezoucího těžce handicapovanou osobu.
Navržené změny budou od pondělí 23. 10. vyvěšeny na úřední desce. Do 30 dnům k nim lze podávat připomínky. Pokud proběhne připomínkové řízení bez komplikací, počítá se s instalací příslušného dopravního značení v lednu 2018.
Prezentaci z tiskové konference naleznete zde.
Magistrát města Brna
Tiskové středisko
tel.: +420 542 172 026
e-mail: tis@brno.cz