Česky CZEnglish EN

Brno Art Open: dialog mezi uměním, veřejným prostorem a jeho uživateli

6. červen 2019

(mak) – Až do 11. srpna opanuje ulice a zákoutí letního města včetně interiérů veřejných budov a institucí sedmý ročník bienále Brno Art Open. Mezinárodní přehlídku současného umění ve veřejném prostoru připravil pod patronací Domu umění města Brna kurátorský kolektiv Café Utopia, tedy Katarína Hládeková, Zuzana Janečková, Marika Kupková a Markéta Žáčková. Třináct umělců a uměleckých kolektivů z tuzemska i ze zahraničí pojedná téma Jsem závislý objekt.

Oním objektem je umělecké dílo, které vzniklo v určité dobové konstelaci, např. za socialismu, a v průběhu doby se mění jeho status i význam a vyvstává otázka, jakou zodpovědnost má k dílu současná společnost.
Východiskem přehlídky se stal osud z veřejného prostoru „vyobcované“ plastiky brněnské sochařky Sylvy Lacinové, kterou v 80. letech minulého století vytvořila ve spolupráci s architektem Janem Dvořákem pro jeho budovu Sdružených výzkumných ústavů. Když byla budova v roce 2012 adaptována pro Fakultu informatiky Masarykovy univerzity, pro plastiku se již nenašlo využití, ale stále se – zatím neúspěšně – hledá.

Měděná plastika bude po celou dobu přehlídky umístěna před vstupem do Domu umění na Malinovského náměstí, kde si ji diváci prohlédnou z jiné perspektivy, v jiném měřítku i kontextu. „Dílo tak můžete vidět ve fyzické podobě, ale zároveň přeneseně i v podobě jakéhosi poutače na celou přehlídku,“ vysvětlila Markéta Žáčková z kurátorského kolektivu Café Utopia.

Vidět i dříve neviděné
Čtyřčlenný kurátorský tým, který vznikl za účelem realizace letošní přehlídky, spolupracoval s umělkyněmi a umělci z Česka, Slovenska, Polska, Maďarska a Velké Británie. Ti vytvořili 13 uměleckých intervencí do brněnského veřejného prostoru a soustředili se na místa, nad nimiž se vznášejí různé otazníky, nejistoty. Jako například nad dlouhodobě nevyužívanou administrativní funkcionalistickou budovou na Pekařské, jejíž „apokalyptické charisma“ dotvořila Juliana Höschlová recyklovaným plastem, aby upozornila na „domy a místa postrádající péči“.

Kurátoři a umělci se v procesu tvorby museli vypořádat s tím, že umělecké dílo ve veřejném prostoru je kromě uměleckého diskursu závislé i na charakteru a historii místa, na kterém se nachází, na úřednících, kteří jeho umístění nebo podobu schvalují, na komunitě, která dílo přijímá, na celospolečenské náladě i na triviálních věcech, jako je třeba trvanlivost materiálu či charakter počasí.„Hlavní téma přehlídky spočívá v tom, že prostřednictvím umění sledujeme možnosti prostoru, který není umění primárně vyhrazen. Umělecké intervence pro nás představují pomyslný ukazováček směřující naši pozornost do nezaslouženě opomíjených míst,“ uvedla Marika Kupková, další členka kurátorského týmu.

Zájemci se tak například mohou na Moravském náměstí, kde v průběhu historie mizely domy i sochy, projít po betonové dlažbě, kterou skotská umělkyně Kate V Robertson ručně odlila z použitých českých plastových krabiček na potraviny. „Městský posed“ architektů Jaroslava Sedláka a Davida Helešice nad kavárnou Praha na Husově zase nabízí pohled do středu dlouhodobě problematického místa (budoucího Janáčkova kulturního centra) v centru města.

Za dalšími díly zavede návštěvníky průvodce, který je k dispozici v tištěné i elektronické podobě. Společně s informacemi o bohatém doprovodném programu přehlídky ho lze získat na stránkách www.brnoartopen.cz 

 
  • ©  Statutární město Brno
  • Všechna práva vyhrazena – použití obsahu nebo jeho částí je možné pouze se souhlasem Magistrátu města Brna
  • Datum provedení poslední kontroly: 06.06.2019 08:18
  • Datum poslední aktualizace: 06.06.2019 08:18
  • Odpovědný útvar: Odeslat email na adresu
© webdesign Omega Design