Česky CZEnglish EN

Brněnští fanoušci mě baví, těším se na ně, říká mistr světa

4. srpen 2016

BM červenec-srpen 2016/str. 3 (Jiří Smetana, mluvčí Masarykova okruhu) – Fenomén. Zlaté dítě. Talent od Boha. Budoucnost MotoGP. Jestli má někdo ze současného startovního pole světové motocyklové špičky šanci atakovat historické rekordy nedostižné dvojice legend Valentina Rossiho a Giacoma Agostiniho, je to právě třiadvacetiletý Španěl Marc Marquez. Do Brna v srpnu přijede s jediným cílem – zvítězit. V exkluzivním rozhovoru pro Brněnský metropolitan přiznává, že na Masarykově okruhu je to pro něj těžší než na jinde.

Stačilo mu sedm sezon, aby nasbíral čtyři tituly mistra světa. To se povedlo v moderní éře MotoGP jen jednomu člověku – Valentinu Rossimu. Když se italská motocyklová legenda v roce 2007 fotila na závodech s čtrnáctiletým zubatým klučinou, těžko by někoho napadlo, že o šest let později spolu budou bojovat o titul mistra světa v královské kubatuře MotoGP. V kubatuře, které právě Rossi vládl minulou dekádu.

Jen stručně ze statistik. Marquez získal jeden titul ve třídě do 125 ccm (dnes Moto3). Druhý ve třídě Moto2, další titul mu unikl těsně – po těžkém pádu jej neurologické problémy vyřadily z posledních několika závodů.

Pak přišel zásadní a zároveň skandální přestup do MotoGP. Ve dvaceti letech Marquez přešel do továrního týmu HRC Repsol Honda. Jako první člověk v historii šampionátu „povýšil“ rovnou do nejprestižnějšího továrního týmu. Pravidla to neumožňovala, kvůli Marquezovi museli udělat výjimku. Tak moc ho nejúspěšnější tým této dekády chtěl.

A Marquez se mu odvděčil, jak nejlépe mohl. Ve dvaceti letech, ve své premiérové sezóně v MotoGP, získal titul mistra světa. Stal se jeho nejmladším držitelem. Je prvním v novodobých dějinách mistrovství, kdo ovládl šampionát ve své první sezoně.

Historických milníků ten rok zlomil několik a zdaleka ne jen statistických. V Mugellu se zapsal do dějin pádem v nejvyšší rychlosti v dějinách motocyklového závodění. Z motorky se poroučel v rychlosti 337 kilometrů v hodině. Vyvázl s naraženou bradou a druhý den znovu seděl na motorce.

Druhou sezonu pak ukázal, že fenoménem opravdu je. Od začátku sezony byl stoprocentní. Nebyl jediný závod, kdy by nevyhrál. Až do léta, kdy se jela Grand Prix České republiky v Brně.

Brno je jedním z nejnavštěvovanějších závodů. Někteří jezdci říkají, že když jedou závod, vůbec nejsou schopní vnímat okolí. Jak je to u vás? Vnímáte plné tribuny?
Samozřejmě! Brno je neuvěřitelný závod a vždycky pro mě bylo z pohledu fanoušků úžasné. Popravdě ale musím říct, že Brno pro mě není úplně nejoblíbenější trať.

V roce 2014 vám ani podpora fanoušků nepomohla. Tehdy jste od začátku sezony vyhrál každý závod až do Brna, kde jste pak dojel až čtvrtý.
Závod se vám občas nepovede na každé trati. Šance, že bych v sezoně 2014 vyhrál všechny závody, byla minimální. Jednou to prostě muselo přijít a musel jsem prohrát. A bohužel se to stalo zrovna v Brně.

Který okruh je naopak ten nejoblíbenější?
Miluju Aragon. A taky Austin, kde jsem vyhrál už čtyřikrát za sebou. Vlastně zatím pokaždé, když se tam Grand Prix jela.

Čtyři vítězství v řadě jsou úctyhodná. Ale sluší se připomenout mnohem slavnější Marquezův austinský kousek: do konce kvalifikace na závod 2015 chybělo dvě a půl minuty. Marquezovi zbývají dvě rychlá kola, která rozhodnou o jeho pozici na startu. V půli cílové roviny, v rychlosti blížící se 300 kilometrům v hodině, Marquezova Honda vypovídá službu. Normální člověk by v tu chvíli kvalifikaci vzdal. Ale Marquez je jiný. Zastaví na konci boxové uličky, opře nepojízdnou motorku o boxovou zídku. Přeskakuje bariéru a v kožené kombinéze a nepohodlných kompozitových botách sprintuje několik set metrů boxovou uličkou ke svému týmu. Tam sedá na záložní motorku a naplno vyráží zpět na trať. Pár vteřin před šachovnicovou vlajkou vjíždí do posledního „rychlého“ kola. A zajíždí nejen nejrychlejší čas dne. Zároveň zlomí traťový rekord.

Kde se „fenomén Marquez“ vzal? U talentovaného mladíka se sešly všechny pozitivní faktory. Narodil se ve Španělsku, kde jsou motorky národní sport. Měl slušné rodinné a finanční zázemí. Měl hodně štěstí a ještě víc talentu. Na motocyklu závodí i Marcův mladší bratr Alex. I on už má jeden titul z kubatury Moto3, nyní jezdí v „prostřední“ třídě Moto2, bratrovy suverenity ale nedosahuje.

S bratrem jste se stali ve stejný rok mistry světa v různých třídách, čímž jste se zapsali do historie. Jste jako sourozenci silnější? Trénujete spolu?
Nejenom trénujeme. Trávíme spolu hodně času a myslím, že to je výhoda pro nás oba. Když nejste sám, můžete pořád posouvat svoje limity. Váš partner se stává silnějším a silnějším a vy sílíte s ním.

Další milník, který byste mohli překonat, leží před vámi – kdyby Alex vstoupil do MotoGP, byli byste první sourozenecký pár v dějinách Grand Prix, který proti sobě bude závodit v královské kubatuře. Může k tomu někdy dojít?
Myslím, že má před sebou ještě hodně práce v Moto2. Musí se soustředit na to, aby byl nejlepší tam, kde je. A nemyslet na nějaké vzdálené mety. Ale já bych si to samozřejmě představit dovedl a rád bych si proti Alexovi zazávodil.

Loni se rozjetá mašina jménem Marc Marquez zasekla. Nová evoluce motocyklu Honda mu nesedla, v půli sezony se dokonce vrátil k rámu z roku 2014. Často padal, příliš moc na to, aby získal titul. Několikrát se na dráze dostal do soubojů se svým vzorem Valentinem Rossim. Zkušený jezdec agresivnějšího mladíka obvykle pěkně vyškolil. Na konci sezony přišel moment, který rozdělil motocyklový svět na dva nesmiřitelné tábory. Při nečistém souboji s Rossim v malajském Sepangu Marquez upadl a Rossi dostal penalizaci za jeho sražení. Tím legendárního Itala prakticky připravil o šanci získat titul – a stát se nejúspěšnějším motocyklovým jezdcem všech dob.

Letos do šampionátu vstoupil jiný Marc Marquez. Agresivní styl mu zůstal, přibyl ale i rozum. V polovině letošního ročníku MotoGP v souboji o titul mistra světa vede. I proto, že tentokrát má naopak mezi špičkovými jezdci nejvyrovnanější výsledky.

Průběžné pořadí na čele šampionátu je letos po osmi závodech hodně těsné. Jste první, ale Jorge Lorenzo a Valentino Rossi, vaši nejsilnější soupeři a jedni z nejúspěšnějších jezdců posledních deseti let, jsou kousek za vámi. Oproti nim ale máte výhodu, že máte vyrovnané výsledky, nedokončil jste jen jediný závod.
Vyrovnané výsledky jsou cesta k titulu, to se jasně ukázalo loni a pro mě to bylo velké poučení (Marquez kvůli pádům nedokončil pět závodů – pozn. red). Snažím se toho držet, na druhou stranu sezona je dlouhá. A když chcete vyhrát, riskovat prostě musíte.

V polovině srpna se znovu postaví na start brněnského závodu. V MotoGP jej vyhrál zatím jedinkrát. Proti němu bude stát týmový kolega Dani Pedrosa, za posledních pět let nejúspěšnější jezdec na brněnské trati. Jorge Lorenzo, loňský vítěz a držitel absolutního motocyklového rekordu Masarykova okruhu. A také Valentino Rossi, sedminásobný vítěz brněnské Grand Prix. Jen jediná výhra mu chybí k tomu, aby se stal nejúspěšnějším jezdcem všech dob v historii Masarykova okruhu.

Za rok díky závodům objedete osmnáct míst po celém světě. Když máte čas, snažíte se poznávat místa, kam cestujete?
Bohužel právě ten čas mi chybí. Rozhodně svět za ploty okruhů poznávám méně, než bych chtěl. Často se musím rozhodnout, jestli obětovat čas a vidět něco zajímavého, nebo odpočívat na okruhu nebo v hotelu.

To platí i pro Českou republiku?
Brno trošku znám, ale určitě ho chci poznat víc. Snad to někdy zvládnu. A taky bych chtěl poprvé navštívit Prahu, o které jsem hodně slyšel.

Možná byste mohl využít změnu v kalendáři MotoGP. Týden před Brnem je závod v nedalekém Rakousku. Strávíte ten volný čas v Brně, nebo v mezičase pojedete domů?
Vidíte, to by mohla být dobrá příležitost poznat Brno a Českou republiku. Promyslím to během letní závodní přestávky. Ale díky za nápad!

 
  • ©  Statutární město Brno
  • Všechna práva vyhrazena – použití obsahu nebo jeho částí je možné pouze se souhlasem Magistrátu města Brna
  • Datum provedení poslední kontroly: 04.08.2016 13:11
  • Datum poslední aktualizace: 04.08.2016 13:11
  • Odpovědný útvar: Kancelář primátorky města Brna Odeslat email na adresu
© webdesign Omega Design