Česky CZEnglish EN

Stručná fakta o společnosti Uber

18. dubna 2017

Z dokumentů, které měl při svém rozhodování soud k dispozici, vyplývají tyto základní body týkající se služby Uber:

• Jde o taxislužbu. Uber funguje moderně, přesto jako dispečink. Zprostředkuje zakázky přepravy za účelem výdělku.

• Nejde o spolujízdu. Aplikace nesdělí řidiči dopředu cílovou destinaci, i když ji pasažér zadal. Řidič tak nepřijímá zakázky podle trasy, kudy chce jet. Řidič nemusí mít ani vlastní auto, řada z nich jezdí jako zaměstnanci flotil v autě svých zaměstnavatelů.

• Není to sdílená ekonomika. Podle slov řidičů i dostupných informací z médií má velká část řidičů Uber jako hlavní příjem, nikoliv jako přivýdělek. Pokud řidiči jezdí ve flotile a nemají ani vlastní auto, nelze říci, že si přivydělávají sdílením svého majetku.

Dokládají to například také níže uvedená vyjádření řidičů pořízená jako důkaz před podáním návrhů na předběžné opatření:

• „Jezdím přes partnerskou flotilu. Uber v Brně založil partnerské flotily, do kterých pár podnikatelů investovalo do nákupu aut a samotný řidič je zaměstnancem. (…) Je pro mě nevýhodou, že veškerý výdělek z uskutečněných jízd jde mému zaměstnavateli.“

• „Aby mohl řidič jezdit pro Uber, potřebuje auto mladší 10 let, dále živnostenské oprávnění a dále výpis z karty řidiče. Živnostenské oprávnění ani auto není třeba, pokud jezdí pod jiným řidičem Uberu. Pro mě několik takových řidičů jezdí.“

• „Pro Uber jezdím dva a půl roku, ale mám vlastní firmu, do které docházím jen mezi 11:00 a 13:00 v rámci kontroly. Většinu času tak trávím v autě a dělám si, co mě baví. Nejspíš nakoupím šest aut a najmu řidiče, kteří pod mým účtem řidiče budou pro Uber jezdit v Brně. Takto už to provozuji v Praze. Když nejsou kšefty ve firmě, vyšlu řidiče, aby firemními auty jezdili pro Uber v Praze.“

• „Mezi zákazníky si nemůžu vybírat. O cíli jejich cesty se dozvím až ve chvíli, kdy je vyzvednu na zadaném místě.“

Ceny služeb poskytovaných Uberem za současné situace vypadají na první pohled atraktivně, ale v konečném důsledku tak výhodné nejsou:

• Kolik zákazník zaplatil, zjistí až po vystoupení z vozidla a až po odečtení platby. Zdokumentován byl v Brně i případ, kdy řidič nevypnul aplikaci a zákazníkovi byl odečten několikanásobek předpokládané částky.

• Uber již také spustil násobnou cenu, která ve špičce může přesáhnout maximální ceny v Brně stanovené nařízením města Brna. Uber navíc započítává naráz časovou i kilometrovou sazbu (taxametry přepínají mezi kilometrovou a čekací sazbou, nepočítají je naráz), takže Uber nemusí být vždy levnější, jak inzeruje, naopak v určité okamžiky může být dražší, čímž dosahuje větší dostupnosti než regulovaná taxislužba, která je v cenotvorbě omezena.

Zuzana Taušová
Magistrát města Brna
Tiskové středisko
tel.: +420 542 172 064
mob.: +420 734 517 285
e-mail:
tausova.zuzana@brno.cz

 
  • ©  Statutární město Brno
  • Všechna práva vyhrazena – použití obsahu nebo jeho částí je možné pouze se souhlasem Magistrátu města Brna
  • Datum provedení poslední kontroly: 18.04.2017 08:54
  • Datum poslední aktualizace: 18.04.2017 08:54
  • Odpovědný útvar: Kancelář primátora města Brna Odeslat email na adresu
© webdesign Omega Design